Köpvillkor

Här finns vilka köpvillkor som gäller för köp hos Sundsör Ädelträ Sverige. Läs alltid igenom dina villkor före att du bekräftar ditt köp.

Ni är välkomna att kontakta oss här!

1. ALLMÄNNA VILLKOR

1.2.KÖP

Avtal om köp gäller från det att du mottagit en orderbekräftelse via e-post och slutfört betalning eller har genomgått en kreditprövning i nätbutikens kassa.

1.3.FELAKTIGA UPPGIFTER

Vi förbehåller oss rätten att i efterhand korrigera eventuella felaktiga uppgifter angående pris och leveranstid.

1.4 TRYCKFEL

Vi reserverar oss för eventuella fel i produktinformation, flyers och andra material i print och för att produktbilder inte alltid exakt återger produkternas verkliga utseende. Hur färgen i bilder återges kan bero på vilken typ av bildskärm och vilka inställningar den har.

1.5.FORCE MAJEURE

Vi förbehåller oss rätten att åberopa Force Majeure i sådana situationer där detta är tillämpbart.

*Force majeure kan tillämpas vid oförutsägbara händelser som ligger bortom ens kontroll, och som gör det omöjligt för ena parten att uppfylla sin del i avtalet. Det kan till exempel röra sig om naturkatastrofer eller krig.

2. PRISER

2.1 PRISÄNDRINGAR OCH MOMS

Priserna är exklusive moms, med momspåslag om 25% enligt lag. Vi förbehåller oss rätten att justera priser i förhållande till ändringar i valuta, skatt, avgifter eller liknande. Dessa prisjusteringar regleras omedelbart då vi anser det vara befogat. Vi reserverar oss även för eventuella felaktiga priser på grund av till exempel ”tryckfel”.

3. LEVERANS

3.1 HÄMTA VARORNA SJÄLV

Du kan alltid välja att själv hämta varorna hos oss i Nykvarn beläget i Stokcholms län, 13 km från Södertälje. Våra öppettider finner du här. Så fort dina varor finns klara för hämtning kontaktar vi dig via e-post, SMS eller telefon. Vid utlämningen krävs det att du kan uppvisa godkänd legitimation.

3.2 LEVERANS INOM SVERIGE

i produktpriserna ingår leverans. Vi levererar själva och gratis alla våra produkter köpta i vår nätbutik alternativt levererar ett fraktbolag produkten (vi står oavsett för kostnaden, du betalar ingenting för leveransen hem till dig) direkt till tomtgräns eller trappuppgångsdörr, förutsatt att lastbil kan ta sig dit. Övriga/mindre ordrar skickas till närmsta ombud när det är möjligt.

3.3 LEVERANS TILL ÖVRIGA LÄNDER

Kontakta info@sundsoradeltrasverige.se för leveranser utanför Sverige.

Leveranssätt, villkor, leveranstid och kostnad kan variera beroende på land och typ av varor. Om du anger en leveransadress i annat land utanför Norden kan en extra fraktkostnad tillkomma utöver den som anges i din orderbekräftelse. Kontakta oss för mer information om leveranser till övriga länder.

3.4 AVGIFT FÖR OUTLÖST FÖRSÄNDELSE ELLER MISSLYCKAT LEVERANSFÖRSÖK

Samtliga försändelser föraviseras i leveransbekräftelse via e-post från Sundsör Ädelträ Sverige samt aviseras via SMS, brev, telefon eller e-post från fraktbolaget. För alla försändelser (förutom brev) bifogas information i e-postavisering som möjliggör spårning av försändelsen. Om du inte mottagit avisering från fraktbolaget inom en vecka efter att du fått leveransbekräftelsen via e-post ber vi dig att kontakta oss för att undvika att försändelsen returneras.



I de fall brev, postpaket (MyPack) eller lastpall/större paket returneras till Sundsör Ädelträ Sverige av fraktbolaget på grund av att beställaren/mottagaren:

1) inte löst ut paket från utlämningsställe,

2) inte varit anträffbar på uppgivet telefonnummer för avisering,

3) vägrat ta emot leveransen

eller

4) uppgivit felaktiga namn-, adress- eller kontaktuppgifter

kommer Sundsör Ädelträ Sverige att debitera beställaren en avgift. För brev och paket uppgår avgiften till SEK 300 inkl. moms och för lastpall/större paket från SEK 600 till SEK 2500 inkl. moms.

Avgiften tas ut för att täcka Sundsör Ädelträ Sveriges kostnad för returfrakten samt returadministrationen och debiteras antingen via faktura eller genom att avgiftsbeloppet dras av från den ordersumma som återbetalas efter att returen ankommit till Sundsör Ädelträ Sverige.

I de fall Postnord, DHL eller Sundsör Ädelträ Sverige kommit överens med mottagaren om dag och tid för leverans men denne inte finns på plats vid leveranstillfället, kan en extra avgift för ett nytt leveransförsök tillkomma.

4. LEVERANSTID

Normal leveranstid är 5-15 arbetsdagar om produkten/produkterna finns i lager. Finns inte produkten/produkterna på lager, så underrättar vi dig om ny leveranstid via e-post eller telefon. Vi reserverar oss för eventuell slutförsäljning.

Om leveranstiden mot förmodan blir fördröjd, så meddelar vi dig om detta snarast möjligt från det att förseningen kommit oss tillkänna. Vi förbehåller oss rätten att friskriva oss från alla ersättningskrav till kund gällande leveransförseningar.

5. BETALNING

5.1 BETALNINGSALTERNATIV

I nätbutiken kan du välja att betala manuellt till vårt bankkonto, ordern kommer inte skickas förrän betalningen har kommit in på vårt konto. Det går också att genomföra en direktbetalning eller dela upp din betalning via Klarna. Vi använder oss av Klarna och iZettle som betalningspartners. Via Klarna kan du enkelt betala med bl.a. kontokort (VISA, MasterCard och American Express), banköverföring eller delbetalning vid utcheckning. Vid eventuellt kreditköp genomförs en kreditkontroll av Klarna. För att ett kreditköp ska kunna genomföras så måste du ange person- eller organisationsnummer. Detta skall överensstämma med köparens folkbokförda adress. Sundsör Ädelträ Sverige erbjuder även faktura fördelad på två delar handpenning och resterande belopp för produkten som betalas innan leverans. Betalningsvillkoren är 10 (handpenning) samt 30 dagar netto, om inget annat avtalats. Om fakturan inte betalas i tid skickas en påminnelse och då debiteras en påminnelseavgift om 50 kr, samt dröjsmålsränta om 24% och gällande referensränta.

I vår fysiska butik i Nykvarn kan du betala med kort i vår kortterminal, eller med Swish eller kontant.

5.2 FAKTURABETALNING

Vi erbjuder betalning mot faktura. Fakturan betalas i förskott och skickas till den e-post du angett för köpet. För denna tjänst debiterar vi ingen extra avgift. Betalningsvillkor är 10 dagar netto. Vid försenad betalning debiteras dröjsmålsränta med 8% per månad från förfallodagen. Vid påminnelse debiteras lagstadgad påminnelseavgift om 60 kr. Vid beställning mot faktura måste beställaren vara minst 18 år. Bostadsrättsföreningar samt föreningar kan ej kan handla på faktura.

5.3 RABATTKOD

Sundsör Ädelträ Sverige har under vissa storhelger förmånliga erbjudanden på färdiga produkter. Vi tycker att det är våra kunder och följare som exklusivt ska få våra allra bästa erbjudanden.

6. ÅNGERRÄTT

Du har normalt 14 dagars ångerrätt på varor du köpt i nätbutiken, i enlighet med distans- och hemförsäljningslagen. Detta innebär att du har rätt att returnera en vara om du inom 14 dagar efter att du mottagit den meddelar oss om att du vill utnyttja ångerrätten. Du får hela köpesumman tillbaka, men leveranskostnaden för returen står du själv för. För den händelse att varan inte kommer tillbaka i fullgott skick kan Sundsör Ädelträ Sverige ha rätt att göra ett avdrag för detta vid återbetalningen. Varan ska returneras med sin originalförpackning/emballage. Vänligen ange ditt namn och ordernummer, samt uppgifter om hur återbetalning ska ske. Återbetalning utförs normalt inom 1–5 arbetsdagar, dock senast inom 30 dagar, efter att vi mottagit och godkänt returen. Observera att eventuell faktura ska betalas även om du returnerar varan. Återbetalning av ordersumman görs efter godkänd retur. Vänligen kontakta oss innan du returnerar en vara. Vid betalning med faktura/delbetalning observera att faktura-/uppläggningsavgiften måste betalas.

Vid köp av en vara som är specialtillverkad eller på annat sätt anpassad speciellt för dig så gäller inte ångerrätten. Detta kan till exempel vara ett måttbeställt bord, hylla, skärbräda som tillverkas just för dig. Ångerrätten gäller heller inte fullt ut vid specialbeställda varor, dvs varor med leveranstid längre än två veckor.

Observera att ångerrätt/returrätt inte gäller för företagskunder.

7. RETUR AV VARA

Under förutsättning att varan är oanvänd, i hel originalförpackning och i oskadat skick har du rätt att returnera din vara. Vid retur av vara står du själv för returkostnaden. Returrätten gäller inte om varan är specialtillverkad eller på annat sätt anpassad till just dig, till exempel n till exempel vara ett måttbeställt bord, hylla, skärbräda som tillverkas just för dig. Returrätten gäller heller inte vid specialbeställda varor, dvs varor med leveranstid längre än två veckor. Kontakta oss alltid före en retur, önskar du byta din vara mot en annan blir detta ett nytt köp samt en retur.

8. REKLAMATION AV VARA

8.1 KONSUMENTKÖPLAGEN

Du har enligt konsumentköplagen alltid tre års reklamationsrätt. Reklamation innebär att du inom rimlig tid från det att du upptäckt ett fel med varan meddelar oss om detta. Vi kontrollerar alltid samtliga varor för eventuella fel innan vi levererar dem till dig. Om det mot förmodan ändå är något fel med din vara, var vänlig kontakta vår reklamationsavdelning innan du returnerar varan till oss. När vi mottagit giltigt reklamationskrav kontaktar vi dig för avhjälpande av felet eller översänder eventuella returkoder/fraktsedel. Vid retur av reklamerad vara står vi självfallet för returkostnaden.

8.2 TRANSPORTSKADOR

Viktigt: Var noga med att kontrollera varorna för eventuella skador när du tar emot leveransen. För att varor med synliga, yttre transportskador ska kunna reklameras hos oss måste skadorna ha noterats på fraktbolagets fraktsedel i samband med kvittens. Om du skulle upptäcka dolda fel/transportskador efter att du öppnat förpackning/emballage, ta bilder och skicka till Sundsör Ädelträ Sverige info@sundsoradeltrasverige.se, för att reklamationsärende ska kunna startas omgående.

8.3 TVIST

Vid en eventuell tvist följer Sundsör Ädelträ Sverige HB den Allmänna Reklamationsnämndens beslut. Du kan även använda EU-kommisionens formulär som du hittar här »

9. GARANTIER

Vi följer rådande lagstiftning samt rekommendationer från konsumentköpverket, vilket innebär att du som konsument har ett års garanti och tre års reklamationsrätt. Reklamationsrätten gäller endast om nedanstående krav uppfylls:

1. Meddela ditt ärende inom skälig tid till info@sundsoradeltrasverige.se

2. Faktura/kvittounderlag skall alltid uppvisas vid åberopande av garanti.

3. Bifoga tydliga bilder på vad som är fel på produkten.

10. PRIVAT POLICY

När du lägger din beställning hos oss uppger du dina person/. I samband med din registrering och beställning godkänner du att vi lagrar och använder dina uppgifter i vår verksamhet för att fullfölja avtalet gentemot dig. Du har enligt Personuppgiftslagen rätt att få den information som vi har registrerat om dig. Om den är felaktig, ofullständig eller irrelevant kan du begära att informationen ska rättas eller tas bort. Kontakta oss i så fall via e-post.”